Peliteollisuus on varmasti ollut teknologiateollisuuden kuumin kasvu-ala viime vuosina. Eräänlaisena uuden kasvuvaiheen merkkipaaluna ja käynnistimenä voidaan pitää vuonna 2009 julkaistua Angry Birds-peliä ja sen jättimenestystä. Sen jälkeen julkisuutta ovat saaneet etenkin suuret yrityskaupat, päällimmäisenä Softbankin miljardiluokan investointi Supercell-yhtiöön vuonna 2013.

Pelialalle on tyypillistä suuri joukko start-up-yrityksiä, joista vain pienehkö joukko lopulta todella ”breikkaa” eli menestyy globaaleilla pelimarkkinoilla. Yritysten määrä siis muuttuu nopeasti.

Pelialan yritykset ovat edelleen enimmäkseen pieniä, mutta työllistävät kuitenkin yhteensä jo yli 3000 työntekijää. Näistä jopa noin neljännes on ulkomaalaisia. Alan liikevaihto on noin 2 miljardia ja tuotannosta jopa 95 prosenttiä menee vientiin.

Pelialaan on liittynyt paljon myös hypetystä ja siitä on toivottu jopa niin sanottua ”uutta Nokiaa”. Alan koulutusta tarjotaan yhä useammassa oppilaitoksessa toiselta asteelta yliopistotasolle. Kasvunäkymät ovat hyvät, mutta selvää on myös että ala on kovin kilpailtu, ja uusien yrittäjien on jatkuvasti etsittävä jotain uutta. Yksi kasvava osa-alue kansainvälisesti ovat rahapelit.

Online rahapelit eli nettikasinot

online rahapelit
Online rahapelejä Justspin nettikasinolla

Yksi pelialan alaryhmistä ovat online rahapelit, eli lähinnä nettikasinoille tuotetut kolikkopelit sekä kasinoiden taustateknologia eli niin sanotut kasinoalustat.

Nettikasinoiden markkinoinnissa kuluttajien suuntaan korostuvat erilaiset edut kuten kasinobonukset, ilmaiskierrokset sekä tietenkin mahdollisuus suurvoittoihin. Kuitenkin itse houkuttelevat ja mukaansatempaavat pelit ovat varmasti pääsyy siihen että nettikasinot jatkuvasti kasvattavat liikevaihtoaan.

Muutkin pelit pitävät toki sisällään ostettavia ominaisuuksia ja tämä muodostaa suuren osan peliyhtiöiden liikevaihdosta. Varsinaiset rahapelit erottuvat kuitenkin omaksi ryhmäkseen, ennen kaikkea koska niiden toiminnan keskiössä on satunnaislukugeneraattori joka arpoo voittavat tulokset. Pelaajan pelitaidoilla on siis näissä yleensä hyvin vähän merkitystä.

Satunnaislukugeneraattorin tulokset kuitenkin tuotetaan pelaajalle toinen toistaan kekseliäämpien animaatioiden ja ääniefektien kera. Pelien tuottamisessa on siis yhtymäkohtia myös muuhun peliteollisuuteen, vaikka niitä kehittävät käytännössä ainostaan siihen erikoistuneet yhtiöt.

Rahapelialan yhtiöiden sijoittumista ohjaa osaltaan alan lainsäädäntö. Keskeisin klusteri Euroopassa on syntynyt Maltalle, joka loi ensimmäisten EU-maiden joukossa rahapelaamisen lisenssijärjestelmän. Suosituimpien peliyhtiöiden virallinen osoite onkin usein tällä saarella, mutta pelinkehitystä tehdään kuitenkin eri puolilla Eurooppaa.

Ruotsalaislähtöiset yritykset kuten NetEnt, Yggdrasil ja ELK Studios ovat nousseet pelaajien suursuosikeiksi. NetEntin klassikot kuten Gonzo’s Quest tai Dead or Alive ovat tuttuja rahapelien harrastajille siinä missä vaikkapa Candy Crush tai Clash of Clans monelle muulle pelaajalle.

Suomessakin on toki pelikehitystä myös rahapeleissä. Veikkauksen pelistudio tuottaa näyttäviä originaaleja, jotka tosin rahapelijärjestelmästä johtuen ovat ainoastaan suomalaisten pelattavissa.

Yksi esimerkki yksityisestä suomalaisesta rahapelialan yrityksestä on Finnplay, joka ei tosin kehitä varsinaisia kolikkopelejä. Sen sijaan se tuottaa niin sanottuja kasinoalustoja eli teknologisia kokonaisuuksia joiden päälle nettikasino rakennetaan.

Suomessa siis löytyy kyllä osaamista ja pohjaa myös rahapelialalle, varsinkin kun peliteollisuuden taidoissa koodaamisesta grafiikkaan on hyötyä myös tällä puolella. Suuremmat läpimurrot ja todellisen teollisuudenalan syntyminen kuitenkin luultavasti vaatisivat muutoksia rahapelien lisenssijärjestelmässä.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *